Idrætsmedicinerne ved Aarhus universitet

IM er en forkortelse for Idrætsmedicin v. Århus Universitet. Foreningen blev stiftet i 1988 og tæller over 1200 betalende medlemmer, som alle er medicinstuderende ved Århus Universitet. Medlemskabet giver dig rabatter på kurser og foredrag, samt mulighed for at komme med IM på tur. Pengene fra medlemskontingentet går ubeskåret til afholdelse af arrangementer og nødvendige udgifter. I marts/april afholder IM den årlige generalforsamling med blandt andet valg til bestyrelsen.

IM arbejder for at fremme interessen for idrætsmedicin på studiet og ved foreningens oprettelse var formålet at få indført et kursus i idrætsmedicin, på medicinstudiet i Århus. Efter 10 års arbejde lykkedes dette og i oktober 1999, gennemførte vi det første weekendkursus i idrætsmedicin. Vi arrangerer selv enkeltstående foredrag og kurser, hvor sociale relationer på tværs af semestrene er i højsædet. Vi bestræber os på minimum et fagligt kursus per semester, men det vi bruger mest tid på er at arrangere aktiviteter indenfor et bredt spektrum af idrætsgrene til glæde for vores medlemmer. På årlig basis står vi også for afholdelse af skitur, indendørs fodbold stævne, langrendstur, nak og æd tur, IM fodboldhold og hvert forårssemester afslutter vi med et brag af en sommerfest.

Idrætsmedicinerne stiller også op ved stævner, enten aktivt eller som hjælper til tilskadekommende idrætsudøvere med skadesbehandling. Vi har også hvert år en gruppe i Hjørring for at hjælpe til ved Nordeuropas største fodboldturnering, Dana-Cup. I Idrætsmedicinergruppen stiler vi efter at være medlemmernes forening. Har du et forslag til en aktivitet vil vi meget gerne hjælpe med at arrangere, og vi kan også hjælpe med det praktiske, som lokaleleje mv. Alle aktiviteter i IM´s regi koordineres og udføres af vores mange særdeles aktive medlemmer i tæt samarbejde med IM´s bestyrelse.

Bestyrelsen 2024/2025:

Formand Karoline Risager Schmidt
Næstformand Tobias Kjelgaard Simonsen
Kasserer Christian Holmgaard Winding
Faglig koordinator Valdemar Høg Mikkelsen
Socialudvalg Emilie Blak Andersen
Socialudvalg Katrine Greger Haugen
Arrangør Mathilde Kristine Kristensen
Arrangør Doruk Bor
Sekretær Josephine Christine Gautier Hansen
Merchandise ansvarlig Asger Væver
PR ansvarlig Linnea Højer Wang
Fodboldansvarlig Marie Skipper-Jørgensen
Fodboldansvarlig Martin Emil Jørgensen

Kontakt til bestyrelsen kan ske via vores mail: idraetsmedicinerneau@gmail.com


Foreningsvedtægter Idrætsmedicinerne 


v. Aarhus Universitet 


§1 Navn og tilhørsforhold

Foreningens navn: Idrætsmedicin

Tilhørsforhold: Studenterforening under medicinstudiet ved Aarhus Universitet


§2 Formål

Formålet med foreningen er at udbrede kendskabet til idrætsmedicin samt at fremme de generelle idræts- og idrætsmedicinske aktiviteter på studiet. 


§3 Organisation

Foreningen tegnes af formand og kasserer. Det er ligeledes formand og kasserer, som kan råde over foreningens konti, herunder adgang til netbank, samt indgå aftale herom. Foreningen ledes overordnet med udgangspunkt i beslutninger taget på en generalforsamling, som er foreningens højeste myndighed.


Foreningens daglige ledelse udgøres af bestyrelsen, der foruden formanden består af 11 bestyrelsesmedlemmer og 1-2 fodboldansvarlige. 

Valg til bestyrelsen sker under en generalforsamling, og generalforsamlingen vælger en bestyrelse bestående af 11 bestyrelsesmedlemmer. Stemmeberettigede på generalforsamlingen er alle medlemmer med gyldigt medlemskab, der senest dagen forinden har betalt kontingent. 

Den nyvalgte bestyrelse skal senest 14 dage efter nyvalg til bestyrelsen afholde konstituerende møde, hvor bestyrelsens poster fordeles for det næste foreningsår, dvs. frem til næste generalforsamling. Bestyrelsen består som minimum af følgende poster:

  • Formand
  • Næstformand 
  • Kasserer
  • Sekretær
  • IT-ansvarlig/PR
  • Socialudvalg (kan udgøres af to bestyrelsesmedlemmer)
  • Faglig koordinator
  • Merchandise-ansvarlig


Valg til bestyrelsen sker som udgangspunkt for en periode på 2 år, således at der er mindst 6 bestyrelsesposter på valg i lige år og mindst 5 poster på valg i ulige år. 


Ønsker et siddende bestyrelsesmedlem ikke at sidde i hele perioden på 2 år, vil denne post komme på valg ved næste generalforsamling.

For at bevare kontinuitet i bestyrelsen vil den ledige plads fra et bestyrelsesmedlem, der er afgået før tid, blive overtaget af et nyvalgt bestyrelsesmedlem til den nærmeste generalforsamling. 

Eksempel: Såfremt det afgående bestyrelsesmedlem blev valgt ind for et år siden, skulle det nyvalgte bestyrelsesmedlem på valg til næste generalforsamling igen. Såfremt der ikke er nogen nyvalgte bestyrelsesmedlemmer, der frivilligt vil overtage det afgående bestyrelsesmedlems periode, vil det blive det nyvalgte bestyrelsesmedlem, der får færrest stemmer til generalforsamlingen, der overtager den 1-årige periode frem for en ‘normal’ 2-årig periode. 

Hvis der op til den næstkommende generalforsamling (året efter) igen er et andet bestyrelsesmedlem, der går af før tid, kan man se bort fra ovenstående, da “1-års”-medlemmet kan overtage perioden og dermed sidde i 2 år. På den måde opretholdes balancen i 5 og 6 personer på valg i hhv. ulige og lige år.


Fodboldposten/-posterne udvælges af den nye bestyrelse efter passende samtale med de pågældende kandidater. Efter dette indgår den/de fodboldansvarlige i bestyrelsen på lige fod med de resterende dog uden stemmeret, således der er et ulige antal stemmeberettigede. I tilfælde af stemmelighed er de fodboldansvarlige dog stemmeretberettiget.


Det tilstræbes at formanden og kassereren ikke er på valg samme år, således at disse poster er på valg skiftevis hvert andet år. 

Formanden, og i vedkommendes fravær næstformanden, indkalder og leder bestyrelsens møder. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst 7 bestyrelsesmedlemmer er til stede. 


Eksklusion

I tilfælde af at et bestyrelsesmedlem har handlet uacceptabelt, kan bestyrelsen ved et bestyrelsesmøde ekskludere bestyrelsesmedlemmet fra bestyrelsen med et flertal bestående af minimum ¾ af bestyrelsesmedlemmerne. (dvs 8/11 er ikke tilstrækkeligt, men 9/11 er)


§4 Medlemmer og medlemskab

Medlemmer er nuværende eller tidligere medicinstuderende, som betaler kontingent til foreningen.

Medlemskab opnås efter betaling af det fastsatte kontingent. 

Medlemskabet udløber uden varsel efter den ved købet fastsatte varighed af medlemskontingentet.

I tilfælde af uacceptabel opførsel kan bestyrelsen ved et bestyrelsesmøde ekskludere medlemmet eller idømme vedkommende karantæne såfremt der er flertal bestående af minimum ¾ af bestyrelsesmedlemmerne.  


§5 Kontingent

Kontingentets størrelse og varighed fastsættes på generalforsamlingen.


§6 Generalforsamling

Formanden indkalder til generalforsamling med mindst 14 dages varsel.

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år, og senest 13 måneder efter seneste generalforsamling.


Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:

  1. Godkendelse af stemmeberettigede
  2. Valg af dirigent
  3. Konstatering af stemmeberettigede deltagere
  4. Valg af stemmetællere
  5. Valg af referent
  6. Bestyrelsens beretning ved formanden
  7. Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse
  8. Indkomne forslag/vedtægtsændringer 
  9. Valg af ny bestyrelse henhold til lovene
  10. Eventuelt


Generalforsamlingen er åben for alle interesserede, men kun betalende medlemmer har stemmeret.

Afstemningen kan foretages af blandt de stemmeberettigede ved simpel håndsoprækning eller skriftligt såfremt blot ét af de tilstedeværende medlemmer ønsker det.


§7 Ekstraordinær generalforsamling

Indkaldelse sker, hvis et flertal af bestyrelsen finder det nødvendigt.

Indkaldelse sker, hvis 1/3 af foreningens medlemmerne ønsker det, og skal meddeles skriftligt.

Indkaldelse sker under samme betingelser, som anført i §6.


Dagsorden skal fremgå i forbindelse med indkaldelse og i sådanne tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest fire uger efter, at anmodningen er givet.

Indkaldelsesfrist for en ekstraordinær generalforsamling er 2 uger. 


§8 Vedtægtsændringer

Vedtægtsændringer kræver et flertal på 2/3 blandt de stemmeberettigede, som er til stede ved en lovligt varslet generalforsamling. Forslag til vedtægtsændringer skal være bestyrelsen i hænde senest én uge før generalforsamlingen.


§9 Regnskab

Regnskabsåret for foreningen går mellem to generalforsamlinger. 


§10 Opløsning

Opløsning kan kun vedtages, såfremt 2/3 af foreningens medlemmer er til stede ved en lovligt varslet ordinær generalforsamling. Hvis der ikke er min. 2/3 af foreningens medlemmer til stede, skal der indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling, hvor de fremmødte afgør foreningens opløsning ved almindeligt stemmeflertal.


Ved opløsning af foreningen skal foreningens midler overdrages til almennyttige formål. Foreningens midler, bøger m.v. overgives da til MR.


Godkendt på generalforsamling,

Aarhus tirsdag 19/03 2024


Formand     Karoline Risager Schmidt


Næstformand     Valdemar Høg Mikkelsen


Kasserer     Sofie Juul Hesselsøe


Faglig koordinator    
Christian Holmgaard Winding


Socialudvalg Mathilde Kristine Kristensen


Socialudvalg     Laura Frydenlund Buch-Jepsen
Arrangør     Nanna Kjær Sørensen 
Arrangør    Emilie Blak Andersen
Sekretær     Katrine Greger Haugen
Merchandise ansvarlig    Tobias Kjelgaard Simonsen
PR ansvarlig     Doruk Bor
Fodboldansvarlig     Marie Skipper-Jørgensen
Fodboldansvarlig     Martin Emil Jørgensen


Idrætsmedicin ved Aarhus Universitet, Adresse: Medicinerhuset, Ole Worms Allé, Bygn. 1161, 8000 Aarhus C, Mail: idraetsmedicinerneau@gmail.com
Facebook: Idrætsmedicinerne - IM , Instagram: Idraetsmedicinerne. 

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk